Motor problemen

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Motor problemen

Berichtdoor Nico9601 » vr jul 06, 2018 22:23

Voor dat ik dit onderwerp aan breek zal ik me effe voorstellen.
Ben Nigel 23 jaar en woon in hoogezand. Ben sinds kort trotse eigenaar geworden van een
Land rover santana 109 uit 1978. De reden van inschrijven is om meer kennis en ervaringen op te doen over land rover.

En nu over het onderwerp.
Helaas is het blok van mijn santana afgelopen week vast gelopen. Wij zij nu aan het kijken wat nu eventueel de oorzaak kan zijn. Nu zijn we wel aan het verder kijken welk ander blok er op pas/kan.
Wie heeft er een idee over / raad geven wat ik hier kan doen ?
Nico9601
 
Berichten: 2
Geregistreerd: wo jul 04, 2018 20:08

Re: Motor problemen

Berichtdoor wilberth » za jul 07, 2018 22:38

Om te beginnen welkom Nigel,

om je verder te helpen zullen weer toch iets meer van je santana moeten weten.
bv. Welke motor je nu hebt.

Bij mijn beste weten zijn de vroegere santana 4 cilinders eigenlijk identiek aan de land rover motoren.
Dus je zou er gewoon eenzelfde type van engelse auto terug in kunnen hangen.
Conversies naar een ander blok vraagt toch denk ik eerst een avondje met Google.
Er kan vanalles maar het is niet allemaal even eenvoudig.

Maar kijk eerst eens of je de oorzaak kunt vinden en hoeveel schade dat heeft opgeleverd.
Je kunt ooit geluk hebben.

Groet wilberth
wilberth
Specialist
 
Berichten: 46
Geregistreerd: do jan 17, 2008 01:54
Woonplaats: lennisheuvel

Re: Motor problemen

Berichtdoor Nico9601 » ma jul 09, 2018 22:06

Hoi wilberth

Het is een 6 cilinder inline 3.5 L dieselblok . Wat voor blok dit is is onbekend denk zelf een perkinsen blok.
Omdat ik niet weet wat voor en blok dit is het ook moeilijk om naar een revisie set te zoeken . Hoop dat jij of iemand anders mij hierbij kan helpen.

Ondertussen heb ik de blok eruit gehaald , ben ondertussen het blok aan het kaal strippen en ik kan nog niet zien waarom die vast zit.

Ik weet bij dit model ook niet wat voor en versnellingsbak dit is. Omdat ook voor mijn een onbekende is is het ook moeilijk om hierbij een geschikte motor voor te vinden. Want heb gehoord dat ik rekening moet houden met het koppel en het vermogen wat de versnellingsbak mag hebben.

Alvast bedankt voor u/ juĺlie antwoorden

Groetjes,

Nigel
Nico9601
 
Berichten: 2
Geregistreerd: wo jul 04, 2018 20:08

Re: Motor problemen

Berichtdoor wilberth » di jul 10, 2018 16:05

Dat is hoogst waarschijnlijk de standaard Santana 6 cilinder, gebaseerd op de landrover 2.25 diesel (maar met 6/4 * 2.25 dus ongeveer 3.5 liter inhoud) en ontwikkeld samen met land rover UK engineers.
Ik heb begrepen dat veel interne delen onderling uitwisselbaar zijn met de Engelse 2.25 diesel, zoals zuigers, drijfstangen etc. (Santana had tegelijkertijd nog de land rover 4 cilinder 2.25 in productie, dus dat klinkt ook wel logisch, maar ik zou nog ff wat googlen voor je onderdelen gaat bestellen)
Is toch wel een van de leukere (vind ik) motoren om in een klassieke land rover te hebben, en zonder meer een fijne motor. In die zin dus ook zeker het redden waard, maar hier redelijk zeldzaam. (te vinden in de Santana SIII en SIIIA, maar ook in de militaire 1 ton van Santana)
We hebben overigens wel enkele Santana liefhebbers in de club, dus die kunnen je wellicht verder helpen als het op specifieke onderdelen aan komt.

Om de oorzaak te zoeken:
Zat de motor eenmaal afgekoeld nog steeds vast? Of bewoog een en ander toen weer.
Was er sprake van olie of water te kort? of was er eigenlijk geen voor de hand liggende reden?

Wat te checken:
- zuigers en boringen
- kop van de zuigers, zijn er kleppen tegen aan gekomen? En in dat geval ook de hele trein van spulletjes vanaf de nokkenas en op de tuimelaar as eens nalopen.
- lagers op de lagerkappen van de krukas
- lagers in de drijfstangen.
- indien schade op drijfstanglagers, dan de stangen zelf ook eens even kritisch bekijken of ze nog recht zijn.

Ik zou beginnen met de carterpan, is makkelijk te verwijderen en hier is vaak al een indruk te krijgen of het probleem het vast zitten van de krukas of (een van) de zuigers is. Indien de zuigers, dan de kop eraf. Als dat hele sprotje eigenlijk nog wel wat beweging vertoond kan het ook de distributie zijn. Ik meen dat dit bij een Santana tandwielen zijn, dus anders dan de ketting van een 2.25, maar daar ben ik ff niet helemaal zeker (probeer ook maar even uit het hoofd wat antwoorden te geven) Maar ook in dat geval moet de kop eraf om schade op de zuiger/kop uit te kunnen sluiten. Succes met zoeken

Ben benieuwd, hoop voor je dat hij nog te redden is.

Groet, wilberth
wilberth
Specialist
 
Berichten: 46
Geregistreerd: do jan 17, 2008 01:54
Woonplaats: lennisheuvel


Keer terug naar Vragen / Questions

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron