door wilberth » di jul 10, 2018 16:05
Dat is hoogst waarschijnlijk de standaard Santana 6 cilinder, gebaseerd op de landrover 2.25 diesel (maar met 6/4 * 2.25 dus ongeveer 3.5 liter inhoud) en ontwikkeld samen met land rover UK engineers.
Ik heb begrepen dat veel interne delen onderling uitwisselbaar zijn met de Engelse 2.25 diesel, zoals zuigers, drijfstangen etc. (Santana had tegelijkertijd nog de land rover 4 cilinder 2.25 in productie, dus dat klinkt ook wel logisch, maar ik zou nog ff wat googlen voor je onderdelen gaat bestellen)
Is toch wel een van de leukere (vind ik) motoren om in een klassieke land rover te hebben, en zonder meer een fijne motor. In die zin dus ook zeker het redden waard, maar hier redelijk zeldzaam. (te vinden in de Santana SIII en SIIIA, maar ook in de militaire 1 ton van Santana)
We hebben overigens wel enkele Santana liefhebbers in de club, dus die kunnen je wellicht verder helpen als het op specifieke onderdelen aan komt.
Om de oorzaak te zoeken:
Zat de motor eenmaal afgekoeld nog steeds vast? Of bewoog een en ander toen weer.
Was er sprake van olie of water te kort? of was er eigenlijk geen voor de hand liggende reden?
Wat te checken:
- zuigers en boringen
- kop van de zuigers, zijn er kleppen tegen aan gekomen? En in dat geval ook de hele trein van spulletjes vanaf de nokkenas en op de tuimelaar as eens nalopen.
- lagers op de lagerkappen van de krukas
- lagers in de drijfstangen.
- indien schade op drijfstanglagers, dan de stangen zelf ook eens even kritisch bekijken of ze nog recht zijn.
Ik zou beginnen met de carterpan, is makkelijk te verwijderen en hier is vaak al een indruk te krijgen of het probleem het vast zitten van de krukas of (een van) de zuigers is. Indien de zuigers, dan de kop eraf. Als dat hele sprotje eigenlijk nog wel wat beweging vertoond kan het ook de distributie zijn. Ik meen dat dit bij een Santana tandwielen zijn, dus anders dan de ketting van een 2.25, maar daar ben ik ff niet helemaal zeker (probeer ook maar even uit het hoofd wat antwoorden te geven) Maar ook in dat geval moet de kop eraf om schade op de zuiger/kop uit te kunnen sluiten. Succes met zoeken
Ben benieuwd, hoop voor je dat hij nog te redden is.
Groet, wilberth