Noorse Militaire 'one ton' 109's

Slap zitten, voor een ieder die wel eens de DLRR weekenden bezoekt weet wat hiermee bedoelt wordt.

Gebruik deze plek voor alle gein en ongein zodat ook de wat serieuzere bezoekers van het DLRR forum de overige categoriën met plezier kunnen blijven lezen.

Moderator: Frans Bonnes

Noorse Militaire 'one ton' 109's

Berichtdoor Rick107 » do okt 22, 2015 21:07

Dag allemaal,

Ik zit momenteel voor stage in Noorwegen.
Nu ben ik er achter gekomen dat er aan de Noorse Defensie best aparte 109's zijn geleverd. Er is op internet bijna niks over te vinden en ik heb er ook nog nooit iets over gelezen in een magazine dus ik dacht laat ik het eens met jullie delen.

Tussen 1974 en 1975 zijn er zo'n 800 stuks geleverd aan Defensie en ze zijn gebruik geweest tot en met het jaar 2000.
Net zoals de Engelse MOD 109's hebben ze een 2.25 benzine, 24V systeem, militaire elektra en dubbele brandstoftanks. Wel zijn ze allemaal als (geïsoleerde) hardtop geleverd en sommige hebben een schuttersluik in het dak boven de passagiersstoel.

Maar wat ze onderscheid is dat ze gekruist zijn met One-Ton Land Rovers. Oorspronkelijk zijn ze geleverd op 900-16 banden maar later op 750-16 voor de wegligging on-road. Om plaats te maken voor de 900's zijn de wielkasten en wings aangepast. (Als je goed kijkt op de foto's is te zien dat de wings aan de voorkant zijn ingekort.) De bladveren zijn gelijk aan die van One-Ton's net als de veerhangers en de versnellingsbak met lagere overbrenging. Ook de bredere velgen met meer offset van de One Ton hebben ze geleend. Achter hebben ze een Salisbury as en voor een gewone Rover as, dezelfde setup als de latere One-Tons

Hier nog met de originele 900-16's
Afbeelding
Afbeelding

En hier in de originele kleuren met de latere 750-16's
Afbeelding
Rick107

Re: Noorse Militaire 'one ton' 109's

Berichtdoor Scratch » vr okt 23, 2015 09:42

Leuk stukje !!

Me even inlezende lijkt het wel een beetje op het Nederlandse leger Land Rover verhaal! Banden moesten naar de zelfde maat als de bestaande Volvo Laplander (8.90x16) later terug gebracht naar 7,50x16 om de auto beter bestuurbaar te maken en minder dorstig. Ook de 1 ton versnellingsbak is in de loop der tijd weer gewisseld voor een standaard bak :mrgreen:

Er zijn er 800 geleverd in die tijd, zijn er nog wat bekent bij de 1 ton register !?
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor Rick107 » vr okt 23, 2015 12:25

In noorwegen hebben ze de One Ton versnellingsbak gehouden toen ze overgingen op 750-16 dus veel sneller als 65kmpu gingen ze toen niet meer.

Ik weet niet of ze bekend zijn bij het register, het zijn namelijk geen echte one tons. Ondanks dat er maar 800 gemaakt zijn zijn er hier nog best wat in de omloop, ze worden regelmatig te koop aangeboden.
Hopelijk kom ik nog een mooie originele tegen maar dat zal niet meevallen.
Rick107

Berichtdoor Scratch » vr okt 23, 2015 15:08

Naast het dakluik zie je een beugel! Ik dacht waar is dat dan weer voor :|

Afbeelding

Bevestiging voor een schep :P (zie foto de LaRo onder in beeld)
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor Scratch » vr okt 23, 2015 15:14

dat verhaal van de versnellingsbakken staat hier ik weet natuurlijk ook niet of dit de waarheid is :wink:

http://hmvf.co.uk/forumvb/showthread.php?16664-From-Norway

*) The Norwegian Army wanted 9.00x16 (or more correct: 8.90x16 tyres) to collaborate spare tyre stocks for LR 109 and the existing Volvo Laplander L-3314 (see photo below). The bigger tires made the LRs less manouvreable, and the Norwegian Army stuck to the standard 7.50x16. Together with the low ratio gearbox, one would say that the Norwegian spec LR was slow, noisy and thristy, yet competent in terrain driving. Conversion to so-called "civilian gearbox" was (and still is) quite common after these LRs were released
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor Rick107 » vr okt 23, 2015 16:08

Scratch schreef:dat verhaal van de versnellingsbakken staat hier ik weet natuurlijk ook niet of dit de waarheid is :wink:

http://hmvf.co.uk/forumvb/showthread.php?16664-From-Norway

*) The Norwegian Army wanted 9.00x16 (or more correct: 8.90x16 tyres) to collaborate spare tyre stocks for LR 109 and the existing Volvo Laplander L-3314 (see photo below). The bigger tires made the LRs less manouvreable, and the Norwegian Army stuck to the standard 7.50x16. Together with the low ratio gearbox, one would say that the Norwegian spec LR was slow, noisy and thristy, yet competent in terrain driving. Conversion to so-called "civilian gearbox" was (and still is) quite common after these LRs were released

Ah ja maar 'after they were released'. Dus niet tijdens diensttijd maar door mensen bij wie ze daarna in handen zijn gekomen :wink:
Rick107

Berichtdoor Scratch » vr okt 23, 2015 17:06

Rick107 schreef:Ah ja maar 'after they were released'. Dus niet tijdens diensttijd maar door mensen bij wie ze daarna in handen zijn gekomen :wink:

Je heb helemaal gelijk, ik heb dat verkeerd gelezen :o

Toch een leuk draadje !!
Afbeelding
Scratch
Expert

Keer terug naar Slap zitten