einde van een hobby dankzij Weekers.

Slap zitten, voor een ieder die wel eens de DLRR weekenden bezoekt weet wat hiermee bedoelt wordt.

Gebruik deze plek voor alle gein en ongein zodat ook de wat serieuzere bezoekers van het DLRR forum de overige categoriën met plezier kunnen blijven lezen.

Moderator: Frans Bonnes

einde van een hobby dankzij Weekers.

Berichtdoor Stinky » di mei 14, 2013 17:24

Helaas, helaas, het voorstel om diesels van minder dan 40 jaar in de overgangsregeling op te nemen is verworpen. Nu mag ik vanaf 1 januari 2014 per jaar maar liefst 1808 euro wegenbelasting gaan betalen voor mijn series III uit 1980 naast de 1400 euro voor de dagelijkse auto.

Nog twee gezellige weekenden met het DLRR en dan gaat de LaRo de mottenballen in.
Of heeft er nog iemand een geniaal alternatief?
Stinky

Re: einde van een hobby dankzij Weekers.

Berichtdoor gasbel » wo mei 15, 2013 10:01

tja en met drie diesels uit 79 en een LPG uit 1978 ziet het er voor mij ook niet best uit.
Mijn FEHAC plaatje haal ik vandaag van het raam af. M.I.een partij die niet echt voor alle oldtimers opkomt.
Kunnen we niet eens inventariseren wat dit voor vele clubleden betekend en dit aan Weekers en consorten laten weten.
Misschien een activiteit voor volgend weekend in Wehl. Harrie W heeft hier met z'n voertuigen administratie ook goed zicht op denk ik

groetnn
gasbel
Expert

Berichtdoor carawagon » wo mei 15, 2013 19:36

Het ziet er naar uit dat het inderdaad voor vele Land Rover rijders er slecht uit gaat zien.

ik heb nog een 88' diesel staan uit 1980 die we in 1997 in de schuur gezet hebben met het idee hem binnenkort weer te reanimeren. Dus daar komen weer 7 jaren bij. Hij staat echter wel op kampeerkenteken , maar dan blijft het veel geld voor erbij.
De Carawagon is uit 1972 dus dat gaat net goed.

FEHAC heeft nog een paar strohalmen waar ze zich op richten maar de kans is klein dat er wat uitkomt. OA de ongelijkheid in Nederlandse en Europese regelgeving waarbij 30 jaar de grens is om als oldtimer aangemerkt te worden, echter is het een belastingmaatregel
De regeling wordt zoals ongeveer op de website staat.
50% van alle klassieker eigenaren wordt hier de dupe van, maar bij vele lopen de kosten met hun benzine auto maar op tot 120 euro en dat is niets vergeleken met onze vele diesels.
Ja en je zal er maar meerdere hebben .

De lichtpuntjes die ik nog zie zijn.
Misschien ombouwen tot camper voor het kwarttarief. ( ik weet niet wat de huidige mogelijkheden hier voor zijn)
Schorsen en gebruik maken van de evenementen regeling om toch nog een paar daagjes op de weg te komen

Verder ben ik het niet met Stinky eens dat we nu de FEHAC de schuld moeten geven.
De echte schuldigen zijn de mannen met een oude Mercedes met een nieuw kenteken die je nu om de 5 minuten voorbij ziet schieten, maar laten we onze eigen Land Rover vrienden met omgekatte Range Rovers ook niet vergeten.
Kijk eens op Autotrader en kijk wat er te koop is uit 1987, daar zit heel veel leuk spul bij om dagelijks mee te rijden. Dus dat moest een keer niet goed gaan. en bij 40 jaar heb je dat een stuk minder, dan kom je echt in de liefhebberauto's.
De FEHAC is zich heel goed bewust van nu de gevolgen zijn van voor de Land Rover rijders, en heeft misschien niet altijd de goede koers gevaren.
In het verleden zijn er al genoeg signalen naar de FEHAC gegaan van het " misbruik" van de oudere wagens voor dagelijks gebruik, en dat gevaar is onderschat.
Maar tijdens de kabinetsformatie was het ook gewoon kwartetten , mag ik van jouw de Motorrijtuigenbelasting , dan krijg jij van mij de huishoudelijke hulp. En het is gewoon een alleen maar om geld in het laatje te krijgen en meer niet.
carawagon
Expert

Berichtdoor alcg » wo mei 15, 2013 19:50

Elk nadeel heb z'n voordeel.
M'n SIII 109 stawag op LPG van juni 1973 is nu weer geld waard!
Hij is nog in restauratie, maar je kunt 'n optie nemen!:wink:

P.S.1)
Levertijd: kan nog even duren; Schutbord komt vrijdag terug van de scopeerder/spuiter.Begint het weer wat te lijken

P.S. 2)
de 88"is van 1959: dus helemaal geen kiezenzeer

PS 3) ik stel voor dat we voorstellen om alleen nog bladgeveerde automobielen nog als 'historisch' te bestempelen (minimaal 1 bladveer als ophangings onderdeel aanwezig).
Dan worden we al die oude rokende 'ster'-diesels en Zweedse 'ik beweeg'-bakken e.d. in een klap zeer onaantrekkelijk
Quite Seri(ou)s
alcg
Expert

Berichtdoor Paul K » wo mei 15, 2013 21:42

Was ik na 10 jaar stevig belasting betalen voor de oneten blij er eindelijk vanaf te zijn, kan ik weer aan de bak voor een bescheiden €200,- per maand :twisted:
Gelukkig kan ik de S1 en de S2a Dormobile houden......
Ik ben benieuwd wat deze regelingen voor invloed hebben op onze club.
Ik was dit weekend bij het 25-jarig LRCH jubileum kamp en ik denk dat bijna de helft van de 727 land rovers net ouder waren dan 25 jaar.
Een echt knappe series 2a heb ik niet gezien. Behalve die van de Gankema's dan. :wink:

Groet, Paul
Paul K
Expert

Berichtdoor carawagon » wo mei 15, 2013 22:17

Paul
In 2003 heb ik een analyse gemaakt van de Land Rovers bij het DLRR en kwam ik tot de volgende aantallen, ik heb
toen niet gekeken naar benzine, diesel of LPG
48 st SI
101 st SII
119 st SIII
23 st 90 / 110/defender
3 st discovery
1 st UMM
1 st trailer
Er waren toendertijd 218 auto,s van voor 1977 (wat in 2003 de 25 jaar grens was) wat 71 % was van de toendertijd 307 geregistreerde voertuigen

Als ik kijk hoeveel Land Rovers er waren toendertijd (nu de 40 jaar grens) van voor 1974 waren dan kwam ik op 175 series en 3 Range Rovers uit 1971.
En dan hadden we nog een groep van 93 series van na 1974 tot 1984 een beetje gelijkelijk verdeeld over de
jaren waarbij het nu ook heel erg zeer gaat doen, net zoals 90,110,defenders vanaf 1990, disco's vanaf 1989 ,RR vanaf 1970 en Freelanders vanaf 1997

Dit was de stand in 2003 , wat je ziet is dat de laatste 10 jaar steeds meer mensen met de nieuwere modellen op evenementen komen.
Dit geeft misschien een verkeerd beeld van ons ledenbestand, De oudjes zullen best nog wel in een schuur staan. Er zijn best nog wel een aantal leden met meerdere Land Rovers die voor het comfort met de nieuwere modellen komen.
Maar dit gaat natuurlijk wel heel zeer doen voor veel leden als je geen Land Rover op benzine hebt van voor 1974

Maar zoals Ad Smulder zegt, ieder nadeel heeft een voordeel. Er zullen heel wat meer oudjes uit de mottenballen gehaald worden en op de evenementen komen
carawagon
Expert

Berichtdoor Stinky » do mei 16, 2013 08:16

Even voor de record, niet ik, maar Gasbel legt de schuld (een beetje) bij de FEHAC. Tegen dit soort belastingmaatregelen kan niemand op. Uiteindelijk zijn wij een kleine groep liefhebbers die inderdaad de dupe worden van mensen die proberen met old timers veel goedkope kilometers te maken.

Natuurlijk heb ik al gekeken of de 109 SIII een camper kan worden, maar dat lijkt een bijna onmogelijke opgave. Een van de eisen is dat de minimale hoogte van de binnenruimte 130 cm is. Dat is bij mij nu maar 120 cm. Dus op de een of andere manier moet het dak standaard 10 cm verhoogd. En uiteindelijk moet het dak omhoog kunnen naar de 170 cm. Verder moet de laadruimte 200 cm lang zijn. Bij de 109 is dat 197 cm. Een inch tekort!
Maar mocht het lukken om 'm op camperkenteken te krijgen, dan moet je je afvragen wat er nog over is van het 'erfgoed'. Een sterk aangepast auto die er niet uitziet. Het enige voordeel zou zijn dat je altijd je eigen keuken bij je hebt, dus lekker koffie zetten als je in de file staat.

En ja, het is wel een trigger om nou eindelijk aan de SIIa te gaan beginnen. Benzinemotor en bouwjaar 1969.
Stinky

Berichtdoor Paul K » do mei 16, 2013 11:22

Als de wagen niet fabrieksaf een hoogte heeft van 130cm binnenmaat komt hij nooit in aanmerking voor het kwarttarrief, tenzij je er een vast hoog dak met binnenmaat van 170cm op maakt. Zelfbouw mag dus, ff 10cm verhogen mbv een rand, profielen etc. niet.
( been there, done that :twisted: )

Jan: helder beeld destijds van het wagenpark van onze leden, misschien een oproep voor alle leden de laatste stand van zaken aan Harry door te geven
Ik zal bij wijze van "goed voorbeeld "volgend weekend met Dormobile uit 1961 komen. Tis een hele onderneming en ook spannend, maar ik gok het er maar op.

Groet! Paul
Paul K
Expert

Berichtdoor Stinky » do mei 16, 2013 13:15

Kunnen de (vreselijk gezeliige) weekenden aangemerkt worden als evenement? Hebben we dat in elk geval nog.
Stinky

Berichtdoor carawagon » do mei 16, 2013 13:57

De evenementenregeling is juist voor dit soort zaken als kampeerweekenden en technische dagen.

De evenementenregeling
Hebt u een motorrijtuig van 15 jaar of ouder waarvan het kenteken is geschorst? Dan kunt u zich aanmelden voor de evenementenregeling. U kunt dan tijdens door de Belastingdienst erkende evenementen een beperkt aantal dagen rijden zonder dat u de schorsing moet opheffen. U hoeft ook geen belasting te betalen en het motorrijtuig hoeft niet APK gekeurd te zijn.

Voorwaarden
Als u gebruik wilt maken van de evenementenregeling, geldt wel een aantal voorwaarden:

■De organisator heeft het evenement aangemeld bij de Belastingdienst.
■U mag aan maximaal 4 evenementen per kalenderjaar deelnemen.
■U mag maximaal 6 dagen per kalenderjaar gebruikmaken van de regeling.
■U moet het motorrijtuig verzekeren.
■U gebruikt het motorrijtuig alleen in het kader van het evenement.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nregeling/

Er gaan wel geluiden dat de evenementenregeling aangepast gaat worden maar hoe?

Tip
Als je naar een kampeerweekend gaat dan kan je bv alleen voor de heen en terugweg dagen de schorsing opheffen, je kan dan alleen niet van de camping af helaas.
carawagon
Expert

Berichtdoor Stinky » do mei 16, 2013 14:23

Ja, ik had de regeling ook al gevonden, maar ik ook dit stukje:

1.De organisator van een publieksevenement vraagt een erkenning aan voor het evenement bij de Belastingdienst. (minimaal 2 maanden voor aanvang van het evenement).
2.Als de Belastingdienst het evenement erkent, kan de organisator voertuigen opgeven.
3.De organisator stuurt de lijst met voertuigen naar de Belastingdienst. (minimaal 1 maand voor aanvang van het evenement).
4.De belastingdienst geeft per kenteken een vrijstelling voor de aangevraagde dagen.

Dus het initiatief moet helaas beginnen bij de organisatie van het weekend. En die vrijwilligers hebben toch al zoveel te regelen. Ik weet ook niet of we dit een publieksevenement kunnen/willen noemen.

Op de site van de belastingsdienst staat de volgende omschrijving:
De regeling geldt voor bijzondere gelegenheden, waarbij de motorrijtuigen aan het publiek worden getoond. Enkele voorbeelden zijn:
herdenkingen
(bloemen)corso's
clubdagen van eigenaren van oude auto's
dus het moet kunnen. Wie wil er publiek zijn?
Stinky

Berichtdoor Frans Bonnes » do mei 16, 2013 14:36

@Paul
Ter compensatie kom ik met de Freelander. 101 geschorst ivm het niet hebben van een APK en te laat zijn voor een evenementen regeling.
@Stinky.
Dit, die evenementenregeling was in het verleden regelmaat, en werd door onze toenmalige secretaris geregeld. Later kwam daar het slop in omdat er haast geen gebruik meer van werd gemaakt. Ik verwacht dat er in de toekomst weer meer gebruik van zal worden gemaakt.

Frans
Frans Bonnes
Expert

Berichtdoor carawagon » do mei 16, 2013 14:44

In het verleden zijn kampeerweekenden altijd al goedgekeurd voor de evenementenregeling

Vooral de secretaris was er druk mee, echter werd er maar mondjesmaat gebruik gemaakt van de regelingdoor onze leden .
Het enigste wat we moesten indienen was een uitnodiging op papier aan de leden, waarin je een een beetje aandikt dat je de mooie voertuigen aan publiek ging tonen met bvb een toerrit of iets dergelijks een beetje Bla Bla verhaal. Dat doen we ook altijd maar je moet het wel enigzins duidelijk vermelden in de uitnodiging. Omdat je nooit weet welke ambtenaar het leest en die kan weer de regels niet etc etc. Het ging meestal niet vanzelf er kwamen zo weinig aanvragen binnen dat ze bij de belastingdienst er ook niet altijd wisten wat er mee te doen. Vraag maar eens aan Jos Bonekamp hoeveel tijd hij hier vaak in gestopt heeft.

Dus het kan wel.

Heb ondertussen aan de FEHAC de vraag gesteld dat als dadelijk de MRB is zoals het nu lijkt te worden. Ze misschien een versoepeling van de evenementen regeling in de groep kunnen gooien'

Ik dacht zo aan:
Algehele vrijstelling bij bvb officieele feestdagen incl de tussenliggende dagen
Een aantal vrije weekenden het liefts bvb alle weekenden
Of gewoon wat weken in de bouwvak.
De reis en terugkomstdag van en naar het buitenland vrij
Rekening houdend dat er niet teveel aparte zaken door het rijk geregistreerd moet worden want dat kost weer veel centen
carawagon
Expert

Berichtdoor Stinky » do mei 16, 2013 16:49

zie hier de reactie van de PvdA:

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanpassing van de MRB-belasting voor oldtimers.

De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto?s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord. Dit mede om de import van dergelijke auto?s te ontmoedigen. Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro?s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto?s ouder dan 26 jaar.

De regering en de fracties van PvdA en VVD hebben vorig jaar al ingezien dat het echte rijdende culturele erfgoed te zwaar getroffen zou worden. Vandaar dat in overleg met de oldtimerbranche het afschaffen van de MRB-vrijstelling is verzacht. Auto?s ouder dan 40 jaar behouden de volledige belastingvrijstelling en voor benzineauto?s ouder dan 26 jaar komt er een overgangsregeling. Wij begrijpen dat deze oplossing niet iedereen tevreden kan stellen. Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting. Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen. Wij vinden het bereikte compromis billijk en verdedigbaar.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Voorlichting PvdA
Plein 2 | Postbus 20018 | 2500 EA Den Haag
Partij van de Arbeid | http://www.pvda.nl
Stinky

einde van een hobby dankzij Weekers?

Berichtdoor Harry Woker » ma mei 20, 2013 14:49

Hopelijk is het niet voor iedereen de einde van de hobby...

De gegevens van 2013, overigens niet veel anders dan van 2003:

54 Series 1 waarvan: LPG: 2, Diesel: 2
18 Series 2 LPG: 4, Diesel: 7
74 Series 2A LPG: 33, Diesel: 11
2 Series 2B Diesel: 1
10 Series 3 (< '74) LPG: 2, Diesel: 4
2 Range Rover (<'74) LPG: 1, Diesel: 1
Totaal: 160 klassieke voertuigen, ouder dan 40 jr.

[url]En dan de pijnpunten:[/url]
8 101's (> '74) LPG: 3, Diesel: 1
89 Series 3 (< '86) LPG: 13, Diesel: 37
10 Range Rover (< '86) LPG: 5
13 Defender (< '86) LPG: 4, Diesel: 5
Totaal: 120 voertuigen die qua leeftijd aanspraak kunnen maken op de overgangsregeling, maar ruim 20% daarvan rijdt op LPG (wellicht terug te bouwen naar benzine?) en ruim 35% rijdt op diesel.

Overigens heb ik niet van alle leden voertuiginformatie en is het lastig in te schatten welk deel van bovenstaande voertuigen regelmatig gebruikt wordt (of in restauratie is), maar bovenstaand lijstje geeft een zekere indruk van de pijnpunten binnen de club. Specifiek de diesel Series 3 worden hard geraakt :x

Ik zal dit verder uitwerken in het komende clubblad.
Mvg
Harry & de 'RUS'
'de RUS', 1983 S3 SWB ex-British Telecom (vml. Brits kenteken 'A780 RUS').
'het zwarte schaap', 2011 Dacia Duster (voorwiel aangedreven)
Foto's: http://picasaweb.google.com/101928778608939259324
Video's: http://vimeo.com/woker/channels
Harry Woker
Expert

Keer terug naar Slap zitten