Nieuwe aanwinst/project SIIA 109' uit 1966

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Nieuwe aanwinst/project SIIA 109' uit 1966

Berichtdoor prensel » di maart 28, 2017 16:36

Na zon 6 jaar in een Freelander te hebben rondgereden vond ik het tijd worden voor een 'echte' Land Rover.
Daarom heb ik er onlangs (na verschillende bekeken te hebben) een SIIA 109 bij gekocht uit 1966.
Het is een UK versie, dus RHD en nog met een UK kenteken erop.
De auto stond al wel zon 10 jaar in Nederland met de bedoeling om deze te gaan invoeren en rijden.
Verder dan de aanschaf van een tropendak en een nieuwe kabelboom is het niet gekomen bij de vorige eigenaar..

De auto is hard, chassis heeft vrijwel geen roest op een paar kleine plekjes na. De diesel motor ziet er schoon uit (heb m nog niet horen draaien) en ik heb het vermoeden dat hij ergens in die 50 jaar al eens eerder aangepakt is.
Want de originele kleur en uitvoering was bronze green en volgens het CalVIN zou het om een 'home market' petrol versie gaan. Op de V5 check staat wel diesel overigens.
De auto is nu in echter een army kleur en uitvoering zoals bijv een gunrack op het dashboard, frontfenders met antenne links en en soort bakje rechts.
Chassisnummer en plaatje matchen net als de originele lak die zichtbaar is op de moeilijk bereikbare plaatsen.

Eerste stap is nu om de kabelboom te installeren, motor en overige techniek in orde te maken (voor zover nodig) en dan langs de RDW voor een blauwe plaat.
Daarna wil ik hem op termijn weer in de originele uitvoering maken, bronze green met limestone kleur dak.
Of daarvoor een body-off restauratie nodig is en/of ik er een LHD van maak weet ik nog niet, eerst maar eens gaan rijden :-)

Op dit moment zou ik wel wat meer informatie willen hebben over hoe de plaatsing van de kabelboom hoort te zijn, bijv welk deel ligt aan de motorkant en welk deel gaat waar door het schutbord.
Ik heb al gezocht naar wat fotos maar helaas nog niet goed kunnen vinden. Ook de exacte positie van de zekeringkast (er zit een losse SIII versie bij) weet ik nog niet.

Groet,

Paul
prensel

Re: Nieuwe aanwinst/project SIIA 109' uit 1966

Berichtdoor alcg » wo maart 29, 2017 23:13

Op het Series2club forum, kun je bij de technical photo's (108 pagina's met elk 15 foto's) van ongetwijfeld wat vinden.
http://www.series2club.co.uk/gallery/ne ... dex_45.htm
b,v, :
Afbeelding

Even lid worden en je boort een Noordzee van info aan.

Succes
Ad
Quite Seri(ou)s
alcg
Expert

Re: Nieuwe aanwinst/project SIIA 109' uit 1966

Berichtdoor prensel » do maart 30, 2017 08:43

Aha kijk daar kan ik wel wat mee.
Ik zie nu al dat de kabelboom dus aan de motorkant van het schutboard hoort te liggen en de uitlopers/aansluitingen door het schutboard naar bijv dashboard en contactslot gaan.
Kan alleen geen foto vinden hoe en waar aan de motorkant de kabelboom bevestigd is, ik vermoed met P-clips ?

Ondertussen heb ik al verschillende lijstjes met VIN nummers bekeken en op alle lijstjes kom ik de VIN nummers beginnende met 251 tegen als een petrol uitvoering terwijl er bij mij toch echt een 2.25 diesel in zit en dit ook op het V5 staat vermeld. Dat zal dus ooit wel eens gewijzigd zijn dan. Verder zit er een SIII neus op en die kom je volgens mij alleen tegen bij de laatste uit de SIIA serie van bouwjaar 1968/69 en ik heb er een uit 1966. Ik weet niet hoe exact al die lijstjes kloppen en of de uitvoeringen altijd zo exact bij de jaartallen horen ?
prensel

Keer terug naar Vragen / Questions