Goedemorgen,
Om de krukaskeerring aan ze voorzijde te kunnen vervangen, moet de 'starter dog' van mijn 2.25 benzine in de 2a los. De pogingen tot nu toe (auto in de versnelling en op de handrem) bleken vruchteloos: alle kracht verdwijnt in de overbrengingen.
Om de volgende poging meer kans te geven ben ik op zoek naar mogelijkheden om het vliegwiel te blokkeren, tot nu toe heb ik de volgende opties:
1. Starter demonteren en een koevoet tussen de starterkrans zetten
2. Karterpan demonteren en een blok hout tussen de kruk en de binnenkant van het blok ( https://youtu.be/i1PaHIbqQ-4 )
3. Het vliegwiel blokkeren vanaf de waad-plug in het bellhouse.
Die laatste optie heeft duidelijk mijn voorkeur, omdat er minder gedemonteerd hoeft te worden en omdat die "ervoor gemaakt is". Van een vriend kan ik en en ander aan Land Rover blokkeer/timing gereeschap lenen, maar ik weet niet of dat op mijn 2.25 past (denk dat het voor een Defender is).
Nu is de grote vraag van vandaag: heeft het vliegwiel een voorziening om deze (en dus de krukas) te blokkeren, en kan het gat van de waadplug hiervoor gebruikt worden? Als jullie abdere goede ideen hebben dan hoor ik ze natuurlijk ook heel graag!
En dan tot slot nog een andere vraag: voor de 'starter dog' zelf heb ik inmiddels een sleutel 42 gevonden. Liever zou ik echter een diepe dop gebruiken met een wringijzer en een stuk pijp. Als er iemand in de regio Rotterdam/Utrecht bereid is een passende dop uit te lenen voor een lekker flesje of een kratje, dan zou dat super zijn!
Hartelijke groeten, Chiel