Stage One aanpassingen wel of niet mogelijk

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Stage One aanpassingen wel of niet mogelijk

Berichtdoor Chris11111968 » ma apr 02, 2018 08:37

Goedemorgen......
Na lang twijfelen en zoeken ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Stage One uit 1982.
Land_Rover_stage_one_v8_2.jpg

Mbt knutselen ben ik best handig, maar ik wil ieder probleem zoveel mogelijk uitsluiten, vandaar dat ik op dit forum de vraag ga stellen ( waarschijnlijk als zovele al gedaan hebben)
Wat zijn mijn plannen met de stage one........
De orginele kleuren zijn niet mij ding, ik zou de wagen later naar een oude landrover kleur terug brengen, grijs , of blauw.
2147d63a32e47c01845b7e174febb1e0.jpg

De motorkap vervangen, zit nu een lucht inlaat op gemaakt, maar wil weer een band er op hebben.
Ik zou de rover graag naar een hoogte brengen net als de 1 tonner, met 9.00 R16 banden, paraboolveren er onder, maar dit gaat niet zomaar heb ik al elders gelezen.
Welke banden maat kan ik maximaal onder de rover leggen....8.25 R 16 ?? zonder deze te verhogen.
Ik vind een standaard rover een beetje laag, mag best wel hoger net als bij de 1 tonner, niet overdreven maar net dat beetje meer.
593ef5935f28e_pendim.jpg.0930a123cb88eab0b4612fd3aff510e3.jpg

Ik zoek ook nog 2 zijpanelen met de orginele ramen er in, nu zitten er grotere ramen in en het frame aan de achterzijde moest hierdoor doorgeslepen worden, zonde maar dat zijn zaken die nog wel te overzien zijn ( het is overgens een 2 deurs hardtop ) Wel een compleet dak gevonden, maar prijzig, kan de ramen in de panelen ook dicht maken met koolstof/kevlar en epoxy, de boel schuren en opnieuw spuiten .

Tips and Tricks welkom,
mvg

Chris de Wit
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Chris11111968
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo apr 01, 2018 13:25

Re: Stage One aanpassingen wel of niet mogelijk

Berichtdoor wilberth » di apr 17, 2018 10:12

In principe kun je denk ik alles maken wat je wilt.

Voor het reserve wiel op de motorkap kun je een vervangende kap zoeken. Volgens mij zijn die van de vroege 90/110 hetzelfde als van de stage1. De militaire versie heeft vaak een bevestiging voor het reservewiel. Weet niet waar je woont, maar die dingen zijn nog net niet echt zeldzaam dus moeten gewoon te vinden zijn.
De 900-16 gaan er inderdaad niet zondermeer in. Je zou voor meer ruitme langere veerschommels kunnen monteren (standaard op militaire 109, dus ook goed te vinden). De militaire 109 (en de 1ton) hebben behalve langere schommels ook aan de vaste kant van de veer een hogere poot. Je gaat dus niet dezelfde ruimte krijgen (en je as kantelt iets) tov van deze voertuigen.
Maar een 8.25 zou moeten passen. (volgens mij liggen er bij Kicken of Vrakking nog wel oudere types XZL in 8.25, mooie band om te zien, weet niet of ze zo geweldig zijn op de weg. Heb met die oudere XZL redelijk allround ervaringen, maar koud/nat weer zijn ze wat minder)
Sowieso zijn de metrische varianten makkelijker te vinden. Als je veel op de weg zit zou ik een moderne AT aanraden. (rijdt zelf BFG, maar banden religies is al heel veel over te vinden op het web, daar brand ik me ff niet aan)
De wagen op de foto staat op michelin XZL 255-100. Die zijn naar mijn smaak te groot en passen ook niet lekker in de wielkasten, zeker niet op de velgen waarop ze op de foto gemonteerd zijn, want dat lijkt mij de breedste variant van de 1ton velg. (gaat goed als er één wiel in veert en ze voldoende naar binnen kantelen, maar als ze gelijktijdig omhoog komen zoals op drempels is deze combinatie te breed en gaat mogelijk je plaatwerk raken).

Een dak met dichte panelen heb ik ook nog wel, zal je een PM sturen, kun je nog zien of het interessant is voor je. Ik zou daar in ieder geval liever een originele oplossing zoeken dan met de polyester pot aan de gang te gaan. Ook voor de kosten, want het netjes oplossen met dit soort middelen is ook niet gratis en aan het eind heb je dan nog steeds een "opgelapt" dakje. Koop een nette vervanger en verkoop je huidige set zul je zien dat je kosten technisch redelijk gelijk uit komt.

Veel plezier met je stage one in ieder geval.

groet, wilberth
wilberth
Specialist
 
Berichten: 44
Geregistreerd: do jan 17, 2008 01:54
Woonplaats: lennisheuvel


Keer terug naar Vragen / Questions

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron