terugkeerend olielekkage salisbury differentieel

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

terugkeerend olielekkage salisbury differentieel

Berichtdoor sjeroens » di aug 22, 2017 14:03

ik kom er niet aan uit:
De oliekeering van mijn 101 salisbury differentieel blijft lekken. (salisbury hetzelfde als 109 en 110)
Dit heb ik (en anderen) al geprobeerd:
* nieuwe keerringen, van plastic tot leer, verschillende merken.
* nieuwe aandrijfflenzen (om inslijting uit te sluiten), verschillende
* nieuwe collapsible bearing spacer, preload opnieuw opgebouwd.
* nieuwe pionion oil slinger
* voorzichtig keerrring rondom getikt, ik gebruik een buis op maat
* ontluchting gecontroleert

wat ik niet begrijp is dat elke keer de lekkage tussen driving flange en oil seal terugkomt terwijl kwa maatvoering deze nieuw zijn.
- de keerring zit vast in huis en word afgedicht met een dun laagje blue.
De aandrijf as is nieuw en op maat gemaakt door een assenbouwer uit oosterhout. Het zou kunnen zijn dat door onbalans en lekkage ontstaat, en dat sluit ik op dit moment uit omdat het met de vorige as ook was.
Zou het kunnen zijn:
-dat de pinion as krom is?
- de buitenste lager versleten is en dat daardoor de pinionas gaar zwaaien, hoe controleer je dat
wat zie ik over het hoofd? de leren keerringen die je in de olie moet weken hielden het het langste vol.
Maar uiteindelijk staat er bij allemaal een plas ep90 onder de auto, zit mijn achterkant onder de olie en stroomt het van de spatflappen af.....

Wie o wie weet het antwoord?
(ik post het op meerdere fora)
Jeroen
sjeroens
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo jun 14, 2015 08:31

Re: terugkeerend olielekkage salisbury differentieel

Berichtdoor redacteur henk » zo aug 27, 2017 18:48

ep 90 hoort er ook niet in ;) er hoort 20W50 motorolie in zoals in de (originele) versnelingsbakken en motor

Groeten neef Henk
redacteur henk
Expert
 
Berichten: 433
Geregistreerd: zo jun 07, 2009 11:44
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: terugkeerend olielekkage salisbury differentieel

Berichtdoor wilberth » ma okt 02, 2017 16:35

Geen idee wat de strijdkrachten voorschreven (OEP voor alles ;) ) Maar EP90 is gewoon wat voorgeschreven is voor de series Salisbury, zal de 101 niet veel van afwijken.
Anyhow, weet je zeker dat hij over de seal lekt en niet langs de splines? Dan komt het er namelijk op de aansluiting van de flens naar de propshaft uit. Dat is zeker na een rit niet altijd even makkelijk te onderscheiden.
Bij stilstand lekkage zou ik de olie dan aan de flens naar de prop. verwachten, niet aan het diff.

Groet, Wilberth
wilberth
Specialist
 
Berichten: 36
Geregistreerd: do jan 17, 2008 01:54
Woonplaats: lennisheuvel

Re: terugkeerend olielekkage salisbury differentieel

Berichtdoor alcg » do okt 05, 2017 21:03

Jeroen: vervang dat lager.
N zelfde soort hick-up gehad op m'n 88" achteras hubs. Nieuwe keringen, nieuwe distance pieces, leren (OEM quality) keringen, nog nauwkeuriger afstellen.
Bleef of ging na korte tijd weer lekken.
Nieuwe lagers er in gezet (en de goedkoopste keringen): al weer 1/2 jaar droog!
Quite Seri(ou)s
Avatar gebruiker
alcg
Expert
 
Berichten: 629
Geregistreerd: zo nov 24, 2002 00:59
Woonplaats: Epe

Re: terugkeerend olielekkage salisbury differentieel

Berichtdoor sjeroens » ma okt 09, 2017 07:09

Ik zal eens kijken hoe ik dat lager kan vervangen zonder de pinionas eerst te moeten verwijderen.
Lijkt mij een mooi vraagstuk voor het technisch weekend.
Thanks,
Jeroen
sjeroens
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo jun 14, 2015 08:31


Keer terug naar Vragen / Questions

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron