Rem raadsel

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Rem raadsel

Berichtdoor sjeroens » di maart 28, 2017 12:08

Ik kom er niet aan uit en wat ik ook probeer, het effect is hetzelfde.

Het gaat over de trommelremmen van mijn 101, wat grotendeels overeenkomt met die van een s3. voor 2 cillinders, achter 1 (per kant)
Het probleem: te grote pedaalslag en sponzig.

Wat heb ik gedaan:
* nieuwe remleidingen + remslangen, remschoenen heb ik een jaar geleden vervangen. remtrommels uitgedraaid.
* nieuwe stelnokjes, remcilinders (diameter gechekt) en veren
* shuttle valve en apportining valve weggelaten, dus een leiding rechtstreeks naar voor en achter.
* Heel vaak ontlucht, druk van boven, vacuum van onder, pedaaltrappen en gecombineerd.
* remschoenen voor axiaal gesteld, verschil voorste remschoen en achterste is bekend (leading trailing)
* Hoofdremcilinder verwisseld
* nieuwe remservo
* dikte remvoering is +/- 1mm dikker als orgineel wat het uitdraaien trommel compenseerd
* Al bij 2 (bekende) Land rover garages geweest, kwamen er ook niet aan uit.

Diagnose:
* voor/ achterste slang dicht = hard pedaal
* Alle remtrommels er af en flinke lijmklemmen op remschoenen = hard pedaal (dus volgens mij volledig ontlucht)
Als ik dan een voor een de trommel er op doe dan heb ik per rem iets meer pedaalslag (schoenen net niet slepend opgesteld) gecheckt of cilinders mee komen).
Maar alle 4 samen dan word ie weer sponzig en teveel pedaalslag (bijna onderaan)
Remschoenen vallen goed in de ronding trommel.
IK zie ergens iets over het hoofd....
Huidige stand van zaken:
De 101 staat geschorst op de oprit van de overbuurman (moest 24 dec gekeurd zijn) en ik ben al sinds september bezig met zeus voor een schijfremconversie, ze zijn met een nieuwe voorraad bezig op een engels tempo…

Ik weet het echt niet meer… Wie o wie kan mij helpen, eventueel tegen betaling

Groet,

Jeroen, Terheijden
sjeroens
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo jun 14, 2015 08:31

Re: Rem raadsel

Berichtdoor alcg » wo maart 29, 2017 22:29

Kijk eens naar het 'loopbeeld' van je remschoenen.
Wordt de vrijwel gehele voering gebruikt of slechts een deel (vaak het bovenste deel),


Ik heb 't idee dat er een niet goed passende serie remvoeringen in omloop is. Het onderste scharnierpunt zit 1 a 2 mm te laag.
Daardoor pakt de voering alleen aan de bovenkant.
Je kunt eerst eens de remvoering aan de bovenste 1/3 wat afschuren.
Brengt dat te weinig:
- dan je ankerplaat proberen iets naar beneden te tikken (lukt meestal niet)
- of, wat rigoureuzer, het onderste scharnierpunt iets naar boven uitvijlen, zodat ie wat zakt.

Succes
Quite Seri(ou)s
Avatar gebruiker
alcg
Expert
 
Berichten: 624
Geregistreerd: zo nov 24, 2002 00:59
Woonplaats: Epe

Re: Rem raadsel

Berichtdoor sjeroens » vr maart 31, 2017 11:11

Thanks, ik zal ze eens vergelijken met de originele geklonken versie.
J.
sjeroens
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo jun 14, 2015 08:31

Re: Rem raadsel

Berichtdoor Frans Bonnes » vr maart 31, 2017 12:49

Jeroen,

Kan je de remmen zover stellen dat ze helemaal vast staan tegen de trommels? Of schieten de stellers door?
En dan bedoel ik beide schoenen strak tegen de trommel
En hoe is het pedaal dan als de remmen helemaal vast staan.?
Frans
Avatar gebruiker
Frans Bonnes
Expert
 
Berichten: 412
Geregistreerd: zo feb 16, 2003 15:36
Woonplaats: Culemborg

Re: Rem raadsel

Berichtdoor alcg » za apr 01, 2017 09:44

kleine correctie op 'scharnierpunt zit te laag": de half ronde uitsparing in de nieuwe remschoen schijnt iets te laag te zitten.
En tip van Frans is idd ook nuttig. Als je de remschoenen niet meer vast kunt zetten is de remtrommel te groot geworden
Quite Seri(ou)s
Avatar gebruiker
alcg
Expert
 
Berichten: 624
Geregistreerd: zo nov 24, 2002 00:59
Woonplaats: Epe

Re: Rem raadsel

Berichtdoor sjeroens » di apr 04, 2017 07:52

De remschoenen kan ik strak tegen de rommel aanzetten, in het begin was er het probleem dat hij langs het nokje ging (dus niet er over heen) De originele stelnokjes zijn geklonken. de nieuwe geklemd en met schoefdraad. De nieuwe stelknokset vind ik niet fantastisch. Uiteindelijk alles vastgelast en vlak geslepen zodat hij op het pennetje bleef zitten.
Als ik hem opstel tegen de trommel aan dan heb ik per kant +/- 1 cm meer pedaalslag. (dus achter totaal 2 cm)
Ik heb maar nieuwe remtrommels besteld en vlakstelschroefjes voor. Die waren slecht gangbaar en ik denk dat daar ook nog wat uit te halen valt.
De ronding remschoen (onderkant) moet ik nog bekijken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Jeroen
sjeroens
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo jun 14, 2015 08:31

Re: Rem raadsel

Berichtdoor sjeroens » do apr 20, 2017 18:09

update:

Ik heb de stelnokjes achter aangepast, de bouten duwde de schoen weg. Daardoor kwamen ze niet tegen het bultje op de ankerplaat wat je volgens mij kan zien als een vast punt om de schoenen vlak te krijgen. opstellen ging beter maar nog teveel pedaalslag.
Ik heb de hoofdremcilinder er maar weer af gehaald en wat bleek?: er zat een s3 88' in. de boring is kleiner (+/_ 22mm ipv 25.4mm zoals bij een s3 109) (de 101 hoofdremcilinder is dezelfde als die van een 109, met het verschil dat de achterste inlaat schoefdraad zit ipv een gat)
Die heb ik er 1,5 jaar geleden opgezet, werd geleverd als vervanging voor 101. Daarvoor had ik al wat remproblemen, daarna iets erger

Geeft weer wat moed! vandaag alles 1e keer ontlucht, morgen of na de vakantie weer verder.
Nieuwe remtrommels zijn binnen, rekening weer leeg. De steady-post schroeven in de kruipolie gezet zodat die ook nog ganbaar gemaakt kunnen worden.
weer een stapje dichterbij!

J.
sjeroens
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo jun 14, 2015 08:31


Keer terug naar Vragen / Questions

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast